תקופת החגים כטריגר לריבים, פרידות ופירוק משפחות

עריכת צוואה בפני נוטריון

עורכי ועורכות דין בתחום דיני המשפחה מדווחים על עלייה משמעותית בפניות אליהם מיד עם סיום החגים. שתי תקופות מרכזיות בשנה (אחרי חגי תשרי ואחרי פסח) מהוות פיק בפנייה אל עורכי הדין בבקשה לפתיחת תיקי גירושין.

האם החגים מהווים סיבה לגירושין ? כנראה שלא, לא מדובר על סיבה דתית מורשתית שמביאה זוגות להתגרש, אבל- החגים מהווים פלטפורמה וקרקע פורייה לחילוקי דעות ולפערים תרבותיים/ חברתיים בתוך משפחות. וכך, זוגות שגם כך הקשר הבסיסי שלהם רעוע ותלוי על בלימה נכנסים לתוך "לוע הארי" של החגים, על כל המוקשים שהחגים מביאים עימם, ויוצאים מהם מוכים וחבולים עם רצון הדדי לסיים את הקשר הזוגי.

מה יש בחגים שכל כך טעון ונפיץ ?

בשביל לדעת איך להימנע מריבים בחגים, חשוב שנבין קודם מהם המוקשים:

  • "איפה עושים את החג"- אחד ממרכיבי הפער הגדולים בתקופת החגים. ל"זירת" האירוח יש השפעה רבה, ישנן משפחות שהנקודה מהווה נקודה של רתיחת שיא והמשבר הגדול מתרחש בשניות.
  • גורמי חוץ- בחגים יש ממשקים רבים עם המעגלים המשפחתיים. במשפחות רבות יש סכסוכים וויכוחים בני שנים שמשפיעים על בני הזוג. במקרים רבים ריב מטופש בתוך המשפחה המורחבת גולש לתוך חייהם הפרטיים של בני זוג, הם נאלצים לתפוס צד או לגבות את הצד המשפחתי שלהם ואז מתחיל משבר של אמון והזדהות, משברים בהם מגיעים לנקודת אל חזור.
  • עומס נקודתי על אחד מבני הזוג- לא כל בני הזוג יוצאים לחופש בחגים. ישנם בני זוג שנאלצים לעבוד, ולפעמים בעצימות גבוהה יותר מהרגיל. כאשר יש פער גדול (חופש מוחלט של בן זוג אחד לעומת עומס גבוה של בן זוג אחר) גדל הפוטנציאל לחיכוך בין בני הזוג.
  • פערים תרבותיים בין משפחות (מסורת, אוכל, תפילות וכו')- ישראל היא מדינה רב תרבותית, ריבוי העדות מייצר פערי תרבות שנתפסים אצל חלק מבני הזוג כחוסר התאמה משווע בבחירת בן הזוג שלהם. הפערים מתחזקים שהמשפחה עצמה (הורים אחים וכו') לוחשים באוזן ורק מלבים את הפער והשרפה בקשר המשפחתי.
  • נשבר האיזון- השגרה שומרת על משפחות: עבודה, לימודים, שינה, ארוחות קבועות, חוגים וכו'. בזמן חגים, במיוחד בחגים שמייצרים חופשים ארוכים יותר, האיזון הנ"ל נשבר. פתאום נוצר מצב בו מבלים המון ביחד, אין עבודה, נשארים בבית ועוד. לא כל המשפחות יודעות להתמודד עם המצב שנוצר והווקום הזה מייצר ריבים שיכולים להחמיר אם אין בסיס חזק לזוגיות.
  • הוצאות כלכליות- גורם שגרתי ושכיח. החגים מהווים קרקע להוצאות רבות (אוכל, מתנות, חופשה וכו') ריבים רבים בחגים מיוחסים לפן הכלכלי.

ריבים פרידות ופירוק משפחות

איך נמנעים

השלב הראשון הוא להבין שמדובר בתקופה נפיצה. במקביל, זוגות שיודעים שלקראתם תקופה לא קלה בגלל אותם מוקשים מוכרים, צריכים להיערך בהתאם.

ישנם מספר כללי ברזל והמלצות כיצד להימנע מריבים קיצוניים, חלקם לקוחים מניסיון החיים של כולנו וחלקם ממש מתחום הפסיכולוגיה והסוציולוגיה החברתית:

  • הפתרון המושלם והבנאלי- לטוס לחו"ל. היעלמות או בריחה מ"מוקדי הסכסוך", יכולה למנוע משבר גדול בתקופת החגים. כמובן שזה לא פתרון לטווח ארוך אבל לגמרי נותן מענה.
  • איפוק- כל אחד אחראי על התנהגותו. זכרו שבחלק מהריבים שלכם ישנם צופים, קהל נאמן בדמות המשפחה שלכם. הילדים שלכם חשופים ורואים הכל וחשוב לשמור על איפוק. כל אחד צריך להתמסר לתפקיד של הורדת האש והרגעת הרוחות.
  • תיאום ציפיות- תכנון מקדים, הסכמות, התגמשות והסכמה מוקדמת על אירועים, יכולה למנוע ריבים ופערים רבים. חשוב לדבר ולתכנן ביחד לפני החגים, לייצר שפה משותפת לגבי אירוח המשפחה, ניצול הזמן המשותף, יצירת זמן אישי לכל אחד מבני הזוג ולתכן תקציב לחודש העמוס.
  • הכלת הקושי של בן הזוג השני- צריך להבין ולהזדהות עם קושי של הבן זוג עם השלכות של החגים (אירוח אנשים לא רצויים, זמן ממושך בבית ועוד). לגלות סבלנות, לייצר זמן איכותי רק של בני הזוג ולשלב הומור בהתמודדות עם קשיי החג.

ריבים בנקודת אל חזור

אף אחד לא מתחתן בשביל להתגרש.

אף אחד לא יכול להאשים את החגים בפירוק התא המשפחתי, מקסימום מדובר בטריגר או סביבה "עוינת" שהציפה פערים בזוגיות שהיו שם קודם.

במידה ואתם נמצאים בנקודת אל חזור, הפערים גדולים מידי ולא ניתנים לגישור והחלטתם להתגרש ולפרק את התא המשפחתי עליכם לעשות זאת בצורה מכובדת ושקטה.

פניה לעורך דין מומחה בתחום דיני המשפחה תסייע לכם לעבור את המשבר בצורה מחושבת וריאלית יותר. עורך דין טוב לענייני גירושין הוא לא רק אחד או אחת שישיגו לכם הסכם טוב, אלא דמות מקצועית שתדע להוריד דופק של הסכסוך ולייצר אווירת פרידה ידידותית יותר עם מינימום פגיעה בתא המשפחתי ובילדים שבנקודת הזמן של הפרידה פגיעים מאוד וחשופים למשבר העמוק.

אם הגעתם לנקודה הקשה של פרידה ולא שרדתם את תקופת החגים המאתגרת פנו אלי, ריקי אופק אבן צור, עורכת דין ירושלמית עם משרדים בירושלים ובתל אביב. עם ניסיון של 20 שנה בניהול תיקי גירושין ובתחום דיני המשפחה, כולל עבודה והתמחות אצל היועץ המשפטי לממשלה בירושלים.

שיהיה לכולנו חג שמח, שקט, נטול ריבים ואהבת חינם.

שתפו את הפוסט:

פוסטים קשורים