פירוק שותפות במקרקעין

פירוק שותפות במקרקעין

עורך דין פירוק שותפות- ריקי אופק אבן צור

פירוק שותפות במקרקעין היא זכות חוקית בחוק המקרקעין, אותה כל שותף זכאי בכל עת לדרוש. פירוק שותפות עסקית דורש הסכמה של כל השותפים כאשר, חלקו של השותף המבקש לפרק את השותפות יימכר לשותפיו או לגורם חיצוני.

הסכם פירוק שותפות במסגרת פרידה או גירושין מכיל את חלוקת הנכסים והרכוש המשותף של בני הזוג (רכב, בית, רהיטים). במסגרת ההסכם ניתן למכור נכסים ולחלק את התמורה בין הצדדים בחלוקה שווה או לבצע מכירה בין בני הזוג. מכירת נכס משותף בהסכמה של בני הזוג נקראת פירוק שותפות בהסכמה, דרך מכירה.

מערכת המשפט הישראלית שומרת על הזכות של כל אדם לפירוק שותפות במקרקעין על מנת למנוע ניצול לא ראוי של המקרקעין ולכן, כל שותף יכול לדרוש את הפירוק בכל רגע וללא מתן הסברים. במידה וקיימת הסכמה בין השותפים לפירוק ההליך עתיד להיות מהיר וקצר.

לפירוק שותפות יש לבחון היכן רשומה הזכות של מבקש הפירוק על הנכס.

  • במידה והזכות רשומה במנהל מקרקעי ישראל או חברה משכנת, ההליך יבוצע לפי חוק המיטלטלין בבית משפט השלום או המחוזי (בהתאמה לשווי הנכס).
  • במידה והזכות רשומה בטאבו, ההליך יבוצע על פי חוק המקרקעין בבית משפט השלום באזור הגיאוגרפי של הנכס.
  • במידה ופירוק השותפות הוא במסגרת גירושין או ירושה ההליך יבוצע בבית המשפט לענייני משפחה. התהליך נעשה בבית המשפט במקרים בהם אי ההסכמות בגירושין גדולות מידי ויש צורך בעורך דין שיטפל בנכסים המשותפים.
פירוק שותפות במקרקעין

עלות הסכם פירוק לרוב יעמוד על כ-2 אחוזים פלוס מע"מ מעסקת המכירה של המקרקעין, תלוי במורכבות התיק. מקרים אלו, דורשים עורך דין מומחה בעל ראיה כלכלית – נדל"נית וניסיון רב ומתאים.

המקרה המומלץ של פירוק שותפות הוא פירוק 'בעין' המהווה למעשה חלוקה פיזית של הנכסים בין השותפים. ניתן לבצע פירוק זה, בתנאי וסוג הנכס וחוקי התכנון והבנייה מאפשרים זאת.בנסיבות מסוימות, רשאי בית המשפט לקבוע תשלומי איזון על מנת להשוות את החלקים של כל השותפים טרם החלוקה.

כאשר המקרקעין לא ניתנים לחלוקה פיזית, בית המשפט מאפשר מכירה דרך כונס נכסים לגורם חיצוני וחלוקת התמורה בין השותפים.

 

פירוק שותפות במקרקעין – ירושה

פירוק שותפות בירושה נערך על מנת לחלק בין היורשים את הנכסים הרשומים בעיזבון הנפטר (צוואה) ובכך, לפרק את השותפות שהתקבלה בירושה.

פירוק השותפות יכול להיות מאוגד בהסכם בין היורשים, במקרים בהם אין הסכמה הפירוק יתבצע במסגרת תביעה בבית המשפט לענייני משפחה, אותה יכול להגיש כל אחד מהיורשים.

 

ישנם כמה סוגים של פירוק שיתוף במקרקעין בירושה:

  1. פירוק שותפות בין אחים: בשונה מחוק המקרקעין, ליורשים יש זכות ראשונים לרכוש נכסים שיתקבלו בירושה. חוק הירושה אומר שעליהם לתמחר את הנכסים כאשר, הפדיון (התמורה) עליהם תחולק באופן שווה. הנכסים יימכרו בלא פחות ממחיר השוק ויוצעו לצד שלישי רק במידה ואין הסכמה לרכישה בין היורשים עצמם.
  2. פירוק שותפות בין יורשים כולל בן/בת זוג של המוריש: התהליך מתבצע בכפוף לזכויות בן/בת הזוג בחוק הירושה. לבן/בת הזוג של המוריש יש זכות ראשונים ברכישת נכסים המשותפים להם ועל שאר היורשים להמתין לקבלת החלטה בטרם תוצע להם אופציית הרכישה. חשוב לציין, שיש דעת מיעוט בפסיקות בית המשפט שלא מכירה בזכות זו.
  3. פירוק שותפות של דירה שהתקבלה בירושה: החוק מגן על היורשים התלויים במוריש (בן/בת זוג, הורים, ילדים) והתגוררו עימו בדירה, להמשיך ולגור בה בתור שוכרים. זכות זו, יכולה להתקיים רק אם הדירה הייתה בבעלות המנוח וכי היורשים המדוברים גרו עימו בערב מותו.

 

הסכם פירוק שותפות דורש ליווי של עורך דין בעל ניסיון וידע מקצועי, המסוגל לספק ללקוח את מעטפת הצרכים האולטימטיבית עבורו. תהליכים אלו הם מורכבים ולעיתים גם ארוכים מאוד ודורשים עורך דין איתן שיעמוד לצידך לאורך הדרך.

בתחילת דרכה צברה ריקי ניסיון כעורכת דין במוסד לביטוח לאומי בתוכנית 'ויסקונסין', ועיסוק בתחום רשלנות רפואית. לאחר מכן שירתה בתפקיד יוקרתי במשרדי הממשלה בתפקיד בא כוחו של היועץ המשפטי לממשלה במשרד המשפטים באגף האפוטרופוס הכללי, הרשם לענייני ירושה והכונס הרשמי: עיסוק בצוואות, ירושות, עיזבונות, סכסוכי ירושה ופירוקי חברות.

הניסיון העשיר של ריקי בפעילות ענפה במאות תיקים בשני העשורים האחרונים, יחד עם היכרותה עם הרשויות בירושלים ותל אביב מייצרים שרות מקצועי ומנצח ללקוחותיה. אתם מוזמנים לפנות למשרד שלנו, נשמח לסייע לכם, התקשרו לטלפון 02-5770095

שתפו את הפוסט:

פוסטים קשורים