עורך דין לענייני גירושין ומשפחה

עורך דין לענייני גירושין ומשפחה

עורכת דין גירושין ומשפחה – עו"ד ריקי אופק אבן צור

בכל שנה עולה אחוז המתגרשים בקרב האוכלוסייה הישראלית. אנחנו מתקרבים בצעדי ענק לעבר ה-30%, כלומר על כל 10 זוגות שמתחתנים יתגרשו 3. בין שנת 2019 לשנת 2020 ישנה עליה של 3% בכמות התיקים, הסטטיסטיקה בשנים הבאות לא אמורה להשתנות.

בהקשר המשפטי ניתן לחלק את תחום הגירושין ל-2 מעגלים עיקריים: גירושין קלים/ פשוטים ללא צורך במעורבות גורם משפטי (בדרך כלל מאפיין גירושים ללא ילדים וללא רכוש משותף). המעגל השני מאופיין בקושי ומורכבות: גירושין מורכבים, על סף הקשים (לא בהכרח) המחייבים מעורבות של איש מקצוע- עורך או עורכת דין המגיעים מתחום דיני המשפחה ומומחים בכתיבת הסכמי גירושים או ייצוג משפתי של אחד הצדדים בתיקי גירושין.

לא כל עורך או עורכת דין יכולים לקחת על עצמם תיק גירושין. ראשית, תחום הגירושין הוא חלק מתחום רחב מאוד של דיני המשפחה המחייב מומחיות ספציפית. עורכי דין לענייני משפחה עוברים את ההכשרות וההסמכות ובוחרים בתחום זה כתחום עיסוקם, בדיוק כפי שעורכי דין פליליים מיומנים בייצוג עבריינים. מעבר למומחיות המקצועית בדיני הגירושין יש היבט אחד חשוב המאפיין מאוד את תחום הגירושין- ההביט הרגשי. מדובר בתהליך רגשי קשה, במיוחד אם הוא מגיע לבית משפט או לעיסוק של עורכי דין המייצגים שני צדדים בניגוד אינטרסים.

עורכי הדין המייצגים בתיק גירושין צריכים לדעת למצוא את הפתרונות וההישגים שטובים ונכונים לטובת התא המשפחתי שהתפרק (ילדים בעיקר). לא מספיק להיות עורך דין טוב צריך גם לגלות אמפטיה, רגישות, יכולת הכלה ועוד.

עורך דין לענייני גירושין ומשפחה

מה כדאי לדעת על הליך הגירושין?

ראשית, כדאי לדעת שישנו הבדל באוכלוסיות השונות. הליך הגירושין שונה בין זוג בחברה הערבית לבין הליך גירושין בחברה היהודית, גם בתוך החברה היהודית יש הבדלים גדולים בין חרדים לחילוניים וכו'. כמוכן, ישנו הבדל אם הזוג נישא בנישואים אזרחיים או בנישואים המקובלים האורתודוקסים, וישנה גם התייחסות שונה אם מדובר בזוג חסרי דת, או לנישואים של בעלי אותו מין. אם מדובר בגירושין של שני אנשים יהודים, הם יכולים לעשות זאת רק באמצעות בית הדין הרבני. הדבר כולל גם זוג שנישא בנישואין אזרחיים מחוץ לישראל, אלא אם החוק המקומי במדינה שבה נישאו בני הזוג מאפשר להם להתגרש בה ללא צורך בפנייה לבית הדין הרבני.

שנית, כדי שהגירושין יבוצעו בהסכמה, על שני הצדדים להגיש הסכם גירושין שאושר בבית משפט לענייני משפחה או לצרף הסכם גירושין לצורך אישורו על ידי בית הדין יחד עם הבקשה לגירושין. בחלק מבתי הדין לא ניתן להתגרש מבלי שבספח תעודת הזהות הצדדים רשומים כנשואים. במלים אחרות, במקרה כזה על בני הזוג לשנות את הספח שלהם לנשואים אם הוא לא כך, כדי שיוכלו להתגרש.

מלבד זאת, תהליך הגירושין כולל בתוכו התייחסות גם לילדים של בני הזוג, במידה ויש, זוהי סוגייה מרכזית המצריכה קבלת החלטות נבונה והתייעצות עם עורך/ת דין מומחים. בהליך גירושין ניתן לבקש תביעת משמורת על הילד. עניין זה מתייחס להסדרי המגורים של הילד לאחר הפרידה של ההורים. המשמורת תינתן לטובת הילדים וכן קיימת התחשבות ברצונם של הילדים עד רמה מסוימת ובהתאם לתנאים. ברוב המקרים, כאשר הילד מתחת לגיל שש, הוא יימצא תחת השגחתה של האם, אך שוב זהו לא חוק ברזל וניתן לפרשנות או שינוי בהתאם למצבים שונים שנוצרים כתוצאה מהפרידה.

כאשר זוגות מחפשים עורך דין לענייני גירושין הם מחפשים בנוסף מישהו או מישהי שהם בעלי הידע הנדרש לדאוג לנכסיהם הפרטיים. לרוב, על מנת להגדיר אילו נכסים יהיו ברשות אחד הצדדים נערך הסכם ממון. הסכם זה יכול להיערך לפני הנישואין או במהלכם, והוא תקף גם בנישואים אזרחיים ומי שנישאו לבני אותו מין. רוב הזוגות בישראל לא חותמים על הסכם ממון ובכך נושא הרכוש המשותף הופך להיות מחלוקת מרכזית נוספת בפרידה.

בהקשר זה, חוק יחסי ממון בין בני זוג קובע, כי בעת פטירה או גירושין זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית משווי הרכוש והממון המשותף שצברו במהלך נישואיהם, בהתאם להסדר איזון משאבים. אם זוג נשוי מעוניין כי במקרה של גירושין, הרכוש יחולק באופן אחר, צריך לקבוע זאת באופן מפורש בהסכם יחסי ממון.

עורך או עורכת דין לענייני משפחה.

ישנם סיבות רבות לפירוק תא משפחתי. במקרים מסוימים ולא מעטים מדובר בבגידה של אחד מבני הזוג המביאה לפרידה (קשה בדרך כלל, מלאה באמוציות). גירושין מסיבות כאלו מחדדות יותר את חשיבות "הערך המוסף" של עורך הדין- לעיתים הצרכים של אחד הצדדים הם יותר רגשיים מחומריים והם זקוקים לעורכי דין שיידעו להכיל את הרגישות לא פחות מהצרכים המשפטיים. לא מעט צדדים בקונפליקט (בעיקר נשים אבל לא רק) יעדיפו עורכת דין ולא עורך דין כדמות מייצגת. לא מדובר בתופעה אמפירית או מחקרית מוכחת אלה מגמה מסוימת שניתן לראות אותה בתחום, לא בכדי טובי עורכי הדין לענייני משפחה הן נשים…אולי הרגש האימהי, היכולת להכיל והאמפטיה מהווים סיבות אבל לא רק.

ריקי אופק אבן צור היא עורכת דין מוכרת ובעלת מוניטין בתחום דיני המשפחה.

ריקי עורכת דין מנוסה, מיומנת ומקצועית במיוחד לדיני משפחה, ובכללם טיפול בתיקי גירושין, כולל תיקים מורכבים במיוחד. עם מעל 20 שנות ניסיון, חלקם כבעלת תפקיד במשרד היועץ המשפטי לממשלה (באת כוחו של היועץ המשפטי לממשלה במשרד המשפטים, באגף האפוטרופוס הכללי, הרשם לענייני ירושה והכונס הרשמי). במהלך משרה זו עסקה ריקי בין השאר בענייני צוואות, ירושות, עיזבונות, סכסוכי ירושה ופירוקי חברות. תפקיד זה היווה עבורה כלי ללמידה רבת היקף של תחום דיני המשפחה, ולמעשה היה בית הספר הכי טוב שיכלה ללמוד בו ולהתפתח בתוכו.

ריקי מחזיקה בשני משרדים, האחד בירושלים והשני בתל אביב, וכאמור מספקת שירותים משפטיים לשני המטרופולין הגדולים במדינה.

אתם מוזמנים ליצור קשר עם ריקי אופק אבן צור לקבלת מענה ראשוני ונשמח לתת לכם מענה בהקדם.

שתפו את הפוסט:

פוסטים קשורים