הרשם לענייני ירושה בירושלים

עורך דין ירושה בירושלים

עורכי דין לענייני ירושה בירושלים- עו"ד ריקי אופק אבן צור

עניין הירושה הינו תחום מורכב במשפטי הישראלי, למעשה קיימת בו מורכבות בכל מדינה, והנושא מהווה תחום משפטי מאתגר במיוחד. מיותר לציין שהנושא העסיק את האדם משחר ההיסטוריה. המשפט העברי מתייחס לירושה בצורה יסודית וניתן לקרוא וללמוד מן הכתובים לא מעט.

לפי ההלכה, יורשיו הראשונים של האדם (המוריש) הם בניו (נאמר כבר בספר 'בראשית' ”וַיֹאמֶר אַבְרָם הֵן לִי לֹא נָתַתָה זָרַע וְהִנֵה בֶן בֵיתִי יוֹרֵשׁ אֹתִי”), אם אין לו בנים, אז בנותיו יהיו היורשות, אח"כ לפי הסדר הצאצאים של ילדיו, אחיו של המוריש, דודיו או בני הדוד שלו. לפי ההלכה אשתו של המוריש אינה זכאית לירושה. לאורך ההיסטוריה של העם היהודי לא פסק העיסוק במשפט העברי ואחת לתקופה נערכו עדכונים ופרשנויות שונות לחוקים, למשל התייחסות חז"ל לזכויות אביו של המוריש, באם הוא עדיין בחיים- יש לו זכויות גבוהות יותר מאשר לבניו של המוריש.

חוקים אלו עברו מדור לדור מאות ואפילו אלפי שנים. יחד עם זאת, עם הקמת המדינה (ועוד כמה עשרות שנים קודם לכן במסגרת הישוב היהודי בארץ ישראל) נוסדה מערכת משפט ישראלית "מודרנית" יותר, שהייתה מושתת על מערכת חוקים, מנהגים ותקדימים אשר ירשה מן מערכת המשפט העות'מאניות והבריטית, כולל השפעות של מערכות משפט אחרות שהביאו עימם גלי העלייה הראשונים בסוף המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20.

מהקמת המדינה ועד היום יש שיח בין המשפט העברי למשפט המודרני, שיח ובו קונפליקטים בין צרכי הדת והזרמים הדתיים המבקשים לשמור על סטטוס קוו דתי ובין הצרכים של האוכלוסייה החילונית, הרוב המכריע של האוכלוסייה בישראל. את עיקר המעורבות של המשפט העברי במשפט הישראלי המודרני, כפי שאנו מכירים היום, ניתן לראות בתחום דיני המשפחה (נישואין, גירושין וכו').

עורך דין או עורכת דין לענייני ירושה הינם מומחים בתחום דיני המשפחה, תחום משפטי רחב, אולי הגדול ביותר מבין תחומי המשפט ומכיל: נישואין ותקפם, הסכמי ממון, ידועים בציבור ומעמדם המשפטי, הפרת הבטחת נישואים, תשלומי מזונות, הסדרי רכוש, מניעת אלימות במשפחה, ענייני גירושין, משמורות, הסדרי זמני שהות, חלוקת רכוש משותף, אפוטרופסות, הכרה באבהות, אימוץ, פונדקאות ו- ענייני ירושה כענייני המעמד האישי.

מהי ירושה ?

תהליך הירושה מתייחס להעברת זכויות מאדם לאדם, הזכויות יכולות להיות חומריות (כסף, נכסים) תפקיד מסוים (כל עוד לא מדובר בהעברה לא חוקית המרמזת על נפוטיזם או שחיתות) או זכויות רוחניות/ קניינות מסוימת. ירושה יכולה להתרחש גם בזמן שהמוריש (מצווה הירושה) עדיין בחיים אך במאמר הקרוב נתייחס לירושות כאשר המצווה/ המוריש מת. משמעות זכות הירושה היא העברת הכוח (הדברים שאותם מורישים) ליורשים, אותם בוחר המצווה. בניגוד למשפט העברי בו יש היררכיה ברורה, החוק הישראלי מאפשר למצווה להוריש את הונו ורכושו לכל אדם, ולא רק לצאצאיו. עקרון יסוד בדיני הירושה של מדינת ישראל הוא ה"חופש לצוות" ולהוריש לכל מי שחפץ.

בשנת 1965 חודד חוק הירושה: "ירושה היא פעולה משפטית, המתייחסת להעברת רכושו של נפטר ליורש, עם מותו של אדם עובר עיזבונו ליורשיו". החוק בישראל מגדיר 2 מסלולים של העברת ירושת אדם לאחר פטירתו ליורשים – 'על-פי דין' או 'על-פי צוואה'.

עורך דין ירושה בירושלים

ירושה על פי דין

לא כל אדם רושם צוואה, למעשה הרוב המכריע של הציבור בישראל לא כותב או רושם אחת כזו. העיסוק במוות ובירושה מעלה מחשבות שליליות, מייצר אווירה שלילית ומביכה בקרב משפחות וחלק מהאנשים אומר "אחרי המבול". מה גם, שישנם מקרי מוות "לא מתוכננים" בגיל צעיר מסיבות לא טבעיות.

במקרים כאלו שלא נרשמה ונחתמה צוואה, היורשים נקבעים לפי דין חוק הירושה. היורשים על פי הדין עשויים להיות בני הזוג, ילדיו או קרובי משפחתו של המוריש או אפילו המדינה. במידה והיורשים הפוטנציאליים מתו, אז קביעת סדר היורשים נעשית (בהשפעת המשפט העברי) לפי שיטת הייצוגיות- מעגלי קרבה מוגדרים בחוק, כולל במקרים של צאצאים לזוג מוכר בציבור, ילדים מאומצים, ילדים שנולדו בהליך פונדקאות ועוד.

 

ירושה עלפי צוואה

באופן גורף, צוואה מסודרת מסדירה את עזבונו של המוריש/ המצווה בצורה הטובה ביותר ומונעת פרשנויות וצדדים במשפחה המונעים מאינטרסים אישיים.

החוק בישראל קובע דרכים שונות לעשיית צוואה (בכתב יד, בעדים, בפני רשות ובעל פה).

כמו כן, שלא כמו במקומות אחרים בעולם, הדין הישראלי מאפשר חופש מוחלט למוריש/ מצווה לחלק את רכושו/ עזבונו לפי ראות עיניו ורצונו החופשי, כולל אם החלטתו היא בניגוד לירושה לפי דין. ייחודיות נוספת חשובה בחוק הישראלי היא סמכותו של בית המשפט לקיים צוואה, כאשר התקיימו מרכיבי הבסיס של הצוואה והם משקפים את רצונו החופשי של המוריש.

 

צו ירושה וצו קיום צוואה

ישנם מספר סוגי צוואות, ניתן ללמוד ולהבין אותם טוב יותר במאמר הבא

  • צוואה בכתב יד- ללא עדים, ללא עורך דין וללא עלות. צוואה זו לא מחזיקה מים אם יש פלוני או אלמוני שירצה לערער עליה. התקפות של צוואה זו מוגבלת מאוד.
  • צוואה עם עדים- מתקיימת בנוכחות שני עדים, המוכרים ומקובלים על המוריש. צוואה זו חזקה יותר מקודמתה ואינה מצריכה נוכחות עורך דין. עדיין יכולה להיות עם פרצות בצידה אם כי לא נוסחה כמו שצריך או שהעדים מתגלים כמפוקפקים מסיבה זו אח אחרת.
  • צוואה בפני רשות- צוואה עם תקפות חזקה מאוד. מתקיימת מול נציגי החוק: רשם בית משפט, חבר בית דין דתי, הרשם לענייני ירושה, עורך דין או עורכת דין נוטריון, ואחרון ברשימה- שופט. ניתן לערוך צוואה זו גם בעל פה.

כאמור, באין צוואה, עם מותו של המוריש יופעל חוק הירושה ללא דין. אז, יופק צו ירושה שאינו מפרט את ענייני הרכוש והכספים אלא רק את חלקם היחסי של היורשים המיועדים. אך, כאשר נחתמת צוואה והיא חוקית לחלוטין ועונה לקריטריונים הקבועים בחוק היורשים פועלים להשגת צו הירושה. צו ירושה הוא צו משפטי הקובע את זכותם וזכאותם של היורשים המיועדים. במקרה זה מופק צו קיום צוואה, אשר נותן גושפנקה חוקית להוצאתו בפועל של צוואת הנפטר.

 

הרשם לענייני ירושה בירושלים

הרשם לענייני ירושה בירושלים עוסק בתחומים הבאים: אפוטרופוס כללי, ירושה, רשם לענייני ירושה. צוות המשרד יושב במשרדי הממשלה- משרד המשפטים ברחוב כנפי נשרים. חשוב להדגיש כי צוות המחלקה איננו מספק ייעוץ משפטי ואינו מהווה תחליף לעורכי דין המטפלים בתיקי ירושה.

בין שאר הדברים שהמשרד מטפל:

  • בקשות שהוגשו לרשם הירושה ומצבן.
  • צווי ירושה שנתנו על ידי רשם הירושה.
  • בדיקת קיום בקשת ירושה על מנוח ברשם הירושה, בתי הדין הרבניים ובתי המשפט.
  • בירור מתן תגובת היועץ המשפטי לבקשות בנושא עזבון ומעמד אישי.

חשוב לציין שבמידה ושכרתם שירותים של עורך דין ירושה (בירושלים או בכל עיר אחרת) הרי שאת כל הקשר מול הרשם יבצע עבורכם המשרד עצמו ואתם תמנעו מכל הבירוקרטיה שמסביב.

 

עורכת דין ירושה בירושלים

ריקי אופק אבן צור הינה עורכת דין מנוסה, מיומנת ומקצועית במיוחד לדיני משפחה, ובכללם לדיני ירושה. ריקי מטפלת בתיקי ירושה בירושלים והסביבה וגם בתל אביב וגוש דן.

לאחר שנים של ביצוע תפקיד משפטי במשרד היועץ המשפטי לממשלה (באת כוחו של היועץ המשפטי לממשלה במשרד המשפטים, באגף האפוטרופוס הכללי, הרשם לענייני ירושה והכונס הרשמי).  ריקי הקימה משרד בעל מוניטין גבוה ועם ניסיון משפטי של 2 עשורים מסייעת ומספקת שירותים וסיוע משפטי למאות אנשים בכל שנה.

אתם מוזמנים לפנות אל ריקי או לצוות עורכי ועורכות הדין שעובדים עימה וכולם  ישמחו לעזור ולסייע.

שתפו את הפוסט:

פוסטים קשורים