עורך דין כונס נכסים

עורך דין כונס נכסים

עורך דין כונס נכסים בתחום דיני המשפחה- עורכת הדין ריקי אופק אבן צור

כינוס נכסים הוא הליך משפטי הכולל השתלטות חוקית על נכס וטיפול בגורלו, כך שניתן יהיה להיפרע ממנו לצורך מטרה מסוימת ומוגדרת. בדרך כלל, הוא נפתח במצב בו נושה זכאי, בתיווך כונס הנכסים, לממש רכוש של אדם פרטי, קבוצת אנשים או חברה, ששועבד כבטוחה על חובות שלא שולמו. מדובר בתחום רחב מאוד בזירה המשפטית, דיני כינוס נכסים ממשיקים למספר זירות משפטיות (דיני חדלות פירעון, דיני חברות, סדר הדין האזרחי ועוד).

במדינת ישראל, תהליך של כינוס נכסים מהווה סעד שיפוטי ולא סעד אוטונומי. כלומר, רק בית משפט או רשם ההוצאה לפועל רשאים למנות כונס נכסים.

צריך לעשות הבדלה ברורה בין כינוס נכסים לבעל חוב לבין כינוס נכסים של זוג שמתגרש.

בעוד כונס נכסים של בעל חוב או בעל הלוואה נמצא תחת אילוצי זמן ואילוצים חיצוניים אחרים, ולעיתים קרובות מוכר את הנכס במחיר נמוך יותר מהשווי הרי שבמקרה של כינוס נכסים במסגרת גירושין האינטרס הוא למכור במחיר הגבוה ביותר ולמקסם את התהליך. (כולם נהנים מהתהליך בהיבט הכלכלי).

כינוס נכסים- דיני משפחה

בתחום המשפחה, עו"ד כונס נכסים נכנס לתמונה כאשר שני הצדדים (הבעל והאישה המתגרשים) לא מסכימים לגבי מכירת אחד או יותר מהנכסים שברשותם, עורך הדין מתמנה על מנת לקדם את המכירה (פירוק שיתוף).

לעיתים, הכונס יכנס לתמונה כיוזמה של בני הזוג כאמצעי ניטרלי ומקצועי לביצוע מכירת הנכס. לרוב, יהיה זה בית המשפט שימנה כונס חיצוני- עורך דין מתאים לביצוע המכירה. ברוב המכריע של המקרים יהיה זה עורך דין- צד שלישי ולא אחד מעורכי הדין של הצדדים, פרקליטי הלקוחות.

חשוב לציין שלא כל עורך דין בקיא ומכיר את תחום הכינוס נכסים. ישנם עורכי דין שמכירים ומנוסים במכירת נכסים, מקסום המחיר וניהול המכרז או תהליך המכירה. דרושה הבנה מסוימת בנדל"ן וניהול נכסים, יכולת מו"מ, היכרות עם תחום השמאות והבנה כלכלית ייחודית. כלומר, עורך דין פלילי או עורך דין המומחה בדיני עבודה, טובים ככל שיהיו בתחומם לאו דווקא יבצעו עבודה מדויקת ככונסים של נכסים.

בתי המשפט פונים לעורכי דין מוכרים בתחום דיני המשפחה שנמצאים אצלם ברשימה (לפי אזורים). עורכת הדין ריקי אופק אבן צור נמצאת באותן רשימות בירושלים והסביבה וכן בתל אביב וגוש דן.

עורך דין כונס נכסים

כינוס נכסים- התהליך

לאחר שבית המשפט ממנה את עורך או עורכת הדין לכינוס הנכס, נעשית פניה לשמאי. השמאי צריך להיות אובייקטיבי והוא מינוי של בית המשפט. השמאי נותן הערכת מחיר לנכס שמהווה את נקודת ההתחלה הנמוכה ביותר למחירו, ממנו רק עולים.

בשלב הזה מתחיל תהליך שנקרא "התמחרות", הכונס מפרסם את מכירת הנכס בכמה פלטפורמות וממתין ל"מעטפות סגורות" עם הצעות רכישה.

במידה ובמהלך שלב ההתמחרות אחד מבני הזוג יחליט שהוא רוצה לקנות את הנכס, הוא יצטרך להציע הצעה כמו כל רוכש והצעתו צריכה להיות הגבוהה ביותר בשביל לזכות. כלומר,once  התחיל שלב כונס הנכסים וההתמחרות, העובדה שהוא בעל הנכס/ שותף על הנכס לא נותנת לו שום קדימות בתהליך הרכישה.

ברגע שההצעה הגבוהה ביותר מתקבלת והוחלט ע"י כונס הכנסים למכור את הנכס של הזוג מתקיימת מכירה כרגיל, חוזה עם נוטריון וכו'. אם אחד מהצדדים לא משתף פעולה עם המכירה (תרחיש אפשרי) בית המשפט יכול להיכנס לתמונה ולהוציא צו בהתאם: צו פינוי, מכירת ציוד הבית, צו חתימה וכו').

שאלות ותשובות

  • מתי כונס נכסים נכנס לתמונה בתהליך גירושין ?

כאשר בני זוג הנמצאים בתהליך גירושין ואינם מגיעים להסכמה לגבי מכירת הנכסים או שקיימים פערים בחלוקת הממון הקיים. בדרך כלל יהיה זה בית המשפט שימנה כונס חיצוני (עורך דין מתחום דיני המשפחה) ולעתים רחוקות יהיה זה הזוג שנפרד שימנה אותו (עוצמת הקונפליקט והפרידה נמוכים יותר ככל הנראה).

  • כיצד נקבע מחיר הנכס בתהליך הכינוס נכסים ?

לאחר מינוי הכונס, בית המשפט ממנה שמאי שיעריך את הדירה. זהו המחיר ההתחלתי והמחיר שייקבע הוא מחיר ההצעה הגבוהה ביותר שהתקבלה בתהליך המכרז. בשפה משפטית זה נקרא "התמחרות".

  • האם אחד מבני הזוג יכול לרכוש את הדירה?

אין שום מניע שאחד מבני הזוג יגישו הצעת מחיר כפי שהם מוצאים לנכון. הם רשאים להשתתף במכרז כמו כל קונה פוטנציאלי ללא כל קדימות או יתרון. במידה ואותו בן זוג יזכה במכרז, בן הזוג השני מחויב למכור לו את חלקו בדירה ולהעביר אותה לידיו. במקרה שכזה, העסקה תיחשב כעסקת מכר לכל דבר העשויה להיות כרוכה במיסוי.

  • כמה עולה כינוס נכסים בתיק גירושין ?

בניגוד לשוק הפרטי, שכ"ט נקבע ונגזר ע"י בית המשפט. בדרך כלל שכ"ט יהיה 2% ממחיר מכירת הנכס אך לעיתים, בשל מורכבות התיק, בית המשפט יקבע שכ"ט גבוה יותר- עד 4%.

 

עורכת דין לכינוס נכסים

ריקי אופק אבן צור הינה עורכת דין מנוסה, מיומנת ומקצועית במיוחד לדיני משפחה, ובכללם עוסקת ככונסת נכסים. ריקי מספקת מענה מקצועי ומקיף בנושא עבור לקוחותיה הן בירושלים והן בתל אביב.  תוך הפגנת רגישות אינסופית. ריקי עבדה במהלך המסע המקצועי שלה במשרד היועץ המשפטי לממשלה בתור תפקיד 'בא כוחו של היועץ המשפטי לממשלה' במשרד המשפטים באגף האפוטרופוס הכללי, הרשם לענייני ירושה והכונס הרשמי. שם עסקה ריקי בענייני צוואות, ירושות, עיזבונות, סכסוכי ירושה ופירוקי חברות. בנוסף, ריקי בעלת הבנה מעמיקה בתחום הנדל"ן והכלכלה, עובדה המעניקה לה יתרון וערך מוסף במקרים של כינוס נכסים.

אתם מוזמנים לפנות לריקי, במשרד הירושלמי או התל אביבי. נשמח לסייע לכם.

שתפו את הפוסט:

פוסטים קשורים